شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
بنادر و سواحل یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۶:۱۲:۵۳

ساخت واحدهای شناورسازی در منطقه آزاد اروند

باشگاه خبری فراساحل: معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با بیان اینکه این منطقه یکی از قطب‎های صنایع فولادسازی کشور به شمار می‎رود گفت: در حال حاضر دو پروژه فولادسازی در منطقه آزاد اروند در حال اجراست که مجتمع فولاد کاوه  با ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن فولاد و  مجتمع فولاد جهان‌آرا با ظرفیت تولید 2.5 میلیون تن فولاد از جمله آن است در واقع این دو صنعت سنگین و بزرگ در اشتغالزایی و ایجاد رونق اقتصادی نقش اساسی دارند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، محمدرضا معتمدی با اشاره به اینکه حدود 500 فرصت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند، در یک بسته سرمایه‌گذاری به  صورت جامع مشخص شده است، گفت: منطقه آزاد اروند، به عنوان یک منطقه تجاری و صنعتی، در حوزه صنعت و تجارت فرصت‌های سرمایه گذاری  زیادی را  در اختیار دارد که در این راستا در سال‌های گذشته سعی کردیم زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به رونق و توسعه اقتصادی و صنعتی را در منطقه فراهم کنیم.

وی افزود: برای همین موضوع در این سازمان منطقه آزاد اروند راهبرد خود را بر دو محور صنعت و تجارت خارجی قرار دادیم و به منظور رسیدن به این اهداف، یکسری زیرساخت‌ها را ایجاد کردیم؛ علاوه براین خدمات عمرانی شهری و روستایی مانند جاده‌سازی، آب و فاضلاب، و اصلاح شبکه‌ها  نیز انجام دادیم. معتمدی با بیان اینکه در سال گذشته، در حوزه صنعت حدود 70 میلیارد تومان برای  تامین زیرساخت‌های آب و فاضلاب، برق، تصفیه‌خانه و پساب صنعتی در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر سرمایه‌گذاری کردیم، گفت: 86 میلیارد تومان پروژه‌ در این منطقه در حال اجرا است علاوه براین  زیرساخت‌های لازم را در شهرک‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده‌ایم برای سال آینده هم  180 میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که برای صنایع جدید و سنگینی که در منطقه در حال احداث هستند، آماده  می‎شود.

معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به آماده بودن بسترها و زیرساخت‌ها در این منطقه در حوزه صنایع فراساحل و تاسیسات دریایی یادآور شد:بحث شناورسازی در این منطقه را در حال پیگیری هستیم و قصد داریم تسهیلات، امکانات و بسترهای لازم  برای فعالیت در این حوزه را به خوبی فراهم کنیم البته خوشبختانه، در حوزه صنعت ‎توانسته‎ایم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیاری را جذب کنیم. معتمدی در خصوص فعالیت‌های صنعتی در منطقه آزاد اروند تاکید کرد: پارسال 107 واحد صنعتی فعال داشتیم و در سال جاری، 134 واحد صنعتی فعال داریم که رشد خوبی داشته است. کما اینکه هفته گذشته، آلمانی‌ها سرمایه‎گذاری برای ساخت نیروگاه بادی به ارزش 80 میلیون یورو را شروع کرده‎اند که در فاز دوم، برای احداث نیروگاه خورشیدی تا 120 میلیون یورو سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی گفت: همچنین، یک شرکت نفتی که حاصل مشارکت ترکیه و جمهوری آذربایجان هستند با همکاری طرف ایرانی، با سرمایه‎گذاری 40 میلیون دلاری یک واحد مینی ریفاینری احداث کردند که خوراک این واحد به تازگی تزریق شده و به زودی افتتاح خواهد شد. او با اشاره به حضور شرکت‌های عراقی در سازمان منطقه آزاد اروند گفت: حدود 14 سرمایه‌گذار عراقی طرح‌های تولیدی خود را در منطقه آزاد اروند اجرا کرده که اغلب به تولید رسیده‌ اند البته این واحدها از مواد اولیه کشور استفاده می کنند و ضمن اشتغالزایی، محصولات خود را به عراق یا به منطقه صادر می‌کنند. معتمدی در حوزه تجارت خارجی هم با توجه به فرصت هم مرز بودن ایران با کشور عراق، توضیح داد: طرح احداث بندر خشک شلمچه اماه  براساس آن اقدام به جذب سرمایه‌گذار کرده‌ایم و علاوه بر محدوه 55 هکتاری، چندین سرمایه‌گذار خوب داخلی انبارهای تخلیه و بارگیری و بارانداز در این مجموعه احداث کرده‌اند که  حجم زیادی از تولید کالاهای صنعتی داخلی کشور به کشور عراق صادر می شود.

معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با بیان اینکه سال گذشته، نزدیک به 1.5 میلیارد دلار به عراق و کشورهای دیگر از طریق بندر خشک شلمچه صادرات داشته‌ایم گفت: امسال هم  روند خوبی را در این بخش شاهد بودیم  به طوری که نزدیک به 800 میلیون دلار صادرات انجام شده که نسبت به گذشته 14 درصد رشد داشته است و امیدواریم تا پایان سال، این آمار بین 15 تا 20 درصد افزایش پیدا كند. معتمدی ادامه داد:حجم گسترده‎ای از اشتغال و رونق اقتصادی منطقه خرمشهر و آبادان ایجاد شده است. صادرات کالاهایی که در منطقه، در استان و سراسر کشور تولید می‌شوند، به دلیل دسترسی و بازار بسیار خوبی که در عراق وجود دارد در منطقه آزاد اروند انجام می‎شود.

معتمدی با تاکید بر اینکه ما همزمان زیرساخت‌های بانک، بورس و بیمه هم فراهم کرده‎ایم، گفت: تالار فرعی بورس انرژی را اردیبهشت ماه اجرایی کردیم و هفته گذشته هم برای تالار فرعی بورس کالای ایران، توافق‌نامه‌ای با شرکت بورس کالای ایران امضا کردیم تا بتوانیم تمام خوراک مورد نیاز صنایع نفتی و پتروشیمی منطقه را از طریق تابلوی تالار بورس منطقه آزاد اروند تهیه کنیم  که البته این مزیتی برای سرمایه‌گذارانی  است که در این منطقه  آزاد حضور دارند و  کار تولیدی انجام می‎دهند. وی افزود: در حوزه بانک، هم به دنبال  فعالیت دو بانک خارجی  در منطقه آزاد اروند هستیم که مذاکراتی در این زمینه  انجام شده و منتظر مجوز بانک مرکزی هستیم به طوری که به محض صدور این مجوز ، بانک‌ها در این منطقه مستقر می شوند تا تجارت را تسهیل دهند. معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر اعلام کرد: در هشت ماهه نخست سال 94، حدود 467 میلیارد تومان در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاری عملیاتی شده است که در هشت ماهه نخست امسال، به 540 میلیارد تومان رسیده و در حدود 16 درصد رشد داشته‌ایم.

وی گفت: البته کل سرمایه‌گذاری در سال 94، حدود 1120 میلیارد تومان بوده که این میزان سرمایه گذاری صرف خرید تجهیزات و ماشین آلات شده است معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند ادامه داد:  در هشت ماهه نخست امسال، سرمایه‌گذاری خارجی عملیاتی حدود 30 میلیون دلار جذب کرده‌ایم که با توجه قرادادهایی که منعقد شده این مبلغ افزایش پیدا خواهد کرد و امیدواریم روند رو به رشدی در منطقه داشته باشیم. به گفته معتمدی،« کشورهای آلمان، عراق، چین، هند، ترکیه، آذربایجان، اسپانیا، امارات و هلند سرمایه‌گذاران خارجی عمده در منطقه آزاد اروند هستند؛ ضمن اینکه شرکت‌های بین‌المللی وابسته به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی، شرکت‌های صنایع پشتیبان صنعت نفت هم در بخش‌هایی مانند حفاری در  این منطقه شروع به کار کرده‌اند.»

معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به امکان ثبت مالکیت صد درصدی شرکت اتباع خارجی در منطقه آزاد اروند، گفت: شرکت‌های خارجی در منطقه آزاد اروند مالکیت صد درصدی دارند و تمام مجوزها را خود سازمان صادر می‌کند، بنابراین، مشکل خاصی در قوانین و مقررات اجرایی نخواهند داشت و اگر مشکلی پیش آمد،  مشکلات از طریق کمیته حمایت از تولید و سرمایه گذار خارج برطرف خواهد شد.




  کد خبر : 2970
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :